[학사] 2025학년도 여름도약수업 운영 안내/2025 Summer Step Forward Classses Guideline

date
2025.04.17
name
장진영
e-mail
view
52

 

 

 

2025학년도 여름도약수업 운영 안내

 

 

 

 

재학생 역량 수준을 한 단계 도약시키기 위한 도약수업을 다음과 같이 실시하니, 많은 참여 바랍니다.

 

 

1

 

수업 기간 : 2025. 7. 22.() ~ 2025. 8. 14.()

 

 

2

 

수강 대상

 

졸업예정자(‘25. 8월 졸업)제외‘25학년도 1학기 재학생

 

재학생의 도약수업 이수 결과 제한 사항(유의사항)

  졸업 당해 학기의 도약수업은 수강할 수 없음

  , 학사학위취득유예신청예정자 조기졸업을 희망하지 않는 학생도약수업 수강희망 확인서(붙임5)를 작성하여 소속 학과에 제출한 경우수강 가능

  해당 학기 졸업이수학점을 충족하지 못한 재학생이 도약수업 이수로 인하여 졸업이수학점을 충족하더라도, 당해 학기 졸업은 불가

    도약수업 이후 한 학기 이상 이수하여야 함

 

’25학년도 여름도약수업을 수강하기 위해 ‘25학년도 2학기 복학 허가를 받은 휴학생

 

휴학생의 도약수업 이수 결과 제한 사항(유의사항)

  휴학 중인 학생이 도약수업을 이수하여 졸업요건을 충족하더라도, 복학 후 한 학기 이상을 이수하여야 졸업할 수 있음

  도약수업 이수 후 휴학을 연장(복학 취소) 할 경우에는 도약수업에서 이수한 성적은 무효 처리되며, 납부한 도약수업 등록금은 일체 반환되지 않음

   학점 인정 불가 사례 : 1학기 휴학 여름도약수업 이수 2학기 휴학

   학점 인정 사례

    - 1학기 휴학 여름도약수업 이수 2학기 재학(복학)

    - 1학기 재학 여름도약수업 이수 2학기 휴학

 

 

3

 

수강신청학점

 

계절수업을 수강하는 경우 도약수업합산하여 6학점 이내

    ʹ258월 졸업예정자도약수업 수강신청 불가

 

4

 

주요 일정

 

 

일 정

주 요 내 용

수강편람

확인

2025. 5. 1.() 게시 예정

메뉴 : 학생지원시스템 수업 수강편람 [수강편람 바로가기]

  담당교원, 수업시간, 강의실 등은 변경될 수 있음

복학신청

2025. 4. 28.() 09:00 ~ 5. 2.() 18:00

메뉴: 학생지원시스템 학적 휴복학 복학신청 [복학신청 바로가기]

  수강신청·정정기간에도 복학 신청가능하며, 복학 신청 후 수강신청 가능

  2차 수강정정기간까지 복학허가를 받지 않은 학생의 수강신청 내역은 ΄25. 6. 10.() 18시 이후 일괄 삭제

희망과목담기

자동신청

교과목 선택

2025. 5. 8.() 10:00 ~ 5. 9.() 12:00

메뉴: 학생지원시스템 수업 수강신청및확인 수강신청 계절수업 희망과목담기 [희망과목담기 바로가기]

  희망과목담기 대상: 재학생, 복학 허가를 받은 휴학생

  자동신청제는 학부생만 가능(대학원생 미적용)하며, 학생지원시스템(PC, 모바일 웹)과 스마트캠퍼스 앱(모바일) 신청 가능

자동신청
교과목 확인삭제

(학생)

2025. 5. 12.() 9:00 ~ 18:00

학생들이 자동신청 처리 교과목 내역을 확인하고 의사에 따라 삭제할 수 있는 기간

교과목

정보 조정

(학과/기관)

2025. 5. 13.() 9:00 ~ 18:00

개설학과(기관)에서 자동신청 인원수를 고려하여 제한인원, 집단별 배정 인원, 강의실 등 교과목 정보를 조정할 수 있는 기간

수강신청

2025. 5. 14.() 08:00 ~ 5. 16.() 17:00

  수강 신청한 과목이 폐강될 수 있으며, 학교 홈페이지 공지사항을 통해 안내 예정이므로 정정기간 내 공지사항 확인 필수

  폐강강좌 1차 공고 : 2025. 5. 23.() (학교홈페이지 공지사항 게시)

수강신청학점 : 계절수업과 도약수업을 합산하여 6학점 이내

메뉴: 학생지원시스템 수업 - 수강신청및확인 수강신청 - 계절수업 수강신청 [수강신청 바로가기]

대기순번 신청

(수강신청 기간만 적용)

2025. 5. 14.() 10:00 ~ 5. 16.() 17:00

메뉴: 학생지원시스템 수업 - 수강신청 및 확인 수강신청 계절수업 수강신청 [수강신청 바로가기]

대기순번 교과목 : (학부) 2과목 이내

  학점 초과 또는 시간표 중복 오류 발생 시, 교환 교과목을 설정해야 함

수강정정

1: 2025. 5. 26.() 10:00 ~ 5. 27.() 17:00

  폐강강좌 2(최종) 공고 : 2025. 6. 2.() (학교홈페이지 공지사항 게시)

2(최종) : 2025. 6. 4.() 10:00 ~ 6. 5.() 17:00

정규학기와 달리, 계절도약수업 2차 수강정정기간에는 모든 대상자 신청, 정정 가능

메뉴: 학생지원시스템 수업 - 수강신청및확인 수강신청 - 계절수업 수강신청 [수강신청바로가기]

등록금 납부

2025. 6. 12.() 10:00 ~ 6. 16.() 17:00

  (추가) 2025. 6. 17.() 10:00 ~ 17:00

납부방법: 도약수업 납입고지서의 가상계좌로 이체/은행 직접 납부

도약수업 고지서와 계절수업 납입고지서 각각 출력 및 납부

고지서 출력 : 학생지원시스템 - 등록 - 고지서출력안내 고지서

               [고지서 바로가기]

수강취소

계절수업

2025. 6. 20.() 9:00 ~ 2025. 7. 8.() 18:00

수강취소 신청일자에 따라 등록금 반환액 상이

도약수업

2025. 7. 18.() 9:00 ~ 2025. 8. 1.() 18:00

수강취소 신청일자에 따라 등록금 반환액 상이

부산대학교 학생지원시스템에서 학생이 직접 수강취소 신청

메뉴 : 학생지원시스템 수업 수강취소 계절수업 [수강취소 바로가기]

성적 열람 및 정정기간

계절수업

2025. 7. 24.() 9:00 ~ 7. 28.() 18:00

도약수업

2025. 8. 20.() 9:00 ~ 8. 22.() 18:00

메뉴: 학생지원시스템 성적 성적 조회 금학기 성적 조회

성적 확정

계절수업

2025. 7. 30.() 예정

도약수업

2025. 8. 26.() 예정

 

 

 

5

 

등록금 수납반환

 

󰊱 등록금액(수강과목에 따라 책정)

 

구분

과목별 등록금액

학부

- 이론과목 : 학점당 29,000

- 실험실습실기과목/이론,실험실습실기병행과목 : 학점당 31,500

 

󰊲 납부

납부처 : 농협(단위농협 포함)/부산

납부 방법 : 은행 직접 납부 또는 개인에게 부여된 가상계좌로 입금

    ATM, 인터넷뱅킹, 모바일뱅킹, 텔레뱅킹(, 부산은행은 텔레뱅킹 미실시) 가능

    가상계좌의 예금주는 학생 본인 성명임

유의 사항

  - 과목별로 분납 불가

    (예시) 2과목 신청 후 1과목만 현금등록(X) / 신청한 교과목의 총액을 현금등록(O)

  - 등록금0과목을 신청한 경우 자동등록 처리되므로 수강 신청에 유의 (수강 미희망 시 반드시 별도로 수강취소를 신청해야 함)

    등록금 총액 0인 경우와 등록금 0 과목 포함하여 2개 이상과목신청한 경우(납부 등록금 발생) 모두 등록금 총액 납부 여부와 관련 없이 0원 과목은 자동등록 처리

  - 계절수업도약수업모두 신청한 경우, 등록금 고지서각각 출력하여 납부하여야 함

  - 추가 현금등록 기간에는 농협은행에만 납부할 수 있으며, 고지서를 다시 출력하여 납부 하여야 함

  - 등록금 미납자의 수강신청 내역은 추가 현금등록 기간 종료 후 일괄 삭제

󰊳 수강취소 및 등록금 반환

수강취소는 일부 또는 모든 교과목 신청 가능

수강취소에 따른 등록금 반환

 

구분

기간

반환금액

수업개시일 전

΄25. 7. 18.() ~ 7. 21.()

전액 환불

수업일수 1/3선 경과 전

΄25. 7. 22.() ~ 7. 29.()

2/3 환불

수업일수 1/3선 경과 후 ~

수업일수 1/2선 경과 전

΄25. 7. 30.() ~ 8. 1.()

1/2 환불

수업일수 1/2선 경과 후

수강취소 불가

환불 불가

 

 

6

 

성적 처리

 

정규학기 성적평가 방법과 동일하게 적용

도약수업 이수학점은 정규 학기(1·2학기)에 포함하지 않고 별도 여름·겨울도약수업학기로 표기

계절수업 성적이 포함된 성적증명서성적 확정일부터 발급 가능하므로, 주요 일정을 사전에 확인하여 수강 시 착오 없길 바람

자세한 성적 관리 기준은 학생지원시스템-성적-성적관리기준-성적관리기준안내참고




 

 

 

 

2025 Summer Step Forward Classses Guideline

 

 

 

 

The Step forward Courses are offered to enhance students’competencies to a higher level. We look forward to your enthusiastic participation.

 

 

1

 

Period : 2025. July. 22.(Tue) ~ Aug. 14.(Thu)

 

 

2

 

Subject Students

 

Students who are enrolled in Spring Semester, 2025

 

Limitations in the grade of Summer Semester courses for Enrolled Students (Notes)

Students who are in their final semester before graduation are not allowed to take Step Forward Classes.

However, students who plan to apply for graduation deferment or do not intend to graduate early may be permitted to Summer Semester, provided that they complete the “Intent to Take Step Forward Classes” form (Attachment 5) and submit it to their department.

Even if a student who has not yet fulfilled the required graduation credits manages to meet the requirement by taking Summer Semester, graduation in the current semester will not be allowed.

Students must complete at least one additional semester after taking Summer Semester in order to graduate.

 

Students on a leave of absence who gained the approval of the reinstatement to take courses in 2025 fall semester.

 

Limitations in the grade of Step Forward Classes for the students on a leave of absence (Notes)

  Even if a student on leave of absence fulfills graduation conditions by taking courses in summer semester, one or more regular semester must be completed after re-enrollment in order to graduate.

  If a student applies for a leave of absence extension(or re-enrollment cancellation) after completing the summer semester courses, all the grade & credits will NOT be granted and all the tuition fee will not be refunded

    The case the credits are NOT granted :

     Leave of absence in spring semester Summer semester completion Leave of absence in fall semester

    The cases the credits are granted.

      - Leave of absence in spring semester Summer semester course completion Re-enrolled in fall semester

      - Enrolled in spring semester Summer semester courses completed   Leave of absence in fall semester

 

 

3

 

Available Credit

 

In the case of taking a Summer Semester, the combined credits for Step Forward Classes should not exceed 6 credits

   Graduates scheduled for August 2025 are ineligible to register for Step Forward Classes.

 

 

 

 

 

 

 

Schedule

Contents

Check

Course List

2025. May. 1.(Thu.) tentative

How to: Onestop Course(수업) Course Catalog (수강편람)

[수강편람 바로가기]

  There may be changes in lecturer, schedule, classroom etc.

Reinstatement

2025. Apr. 28.(Mon) 09:00 ~ May. 2.(Fri) 18:00

How to: Onestop School Registration(학적) Leave of Absence/Re-enrollment(휴복학) Re-enrollment Application (복학신청) [복학신청 바로가기]

  Re-enrollment is also available during ‘course registration’& ‘course add&drop’ period. Course registration is available after re-enrollment.

  Students who do not receive re-enrollment approval by the 2nd course registration edition period, will have all course registration record deleted after ‘25. Jun. 10.(Tue)

Wish List

Registration

&
Automatic Course Registration

2025. May. 8.(Thu) 10:00 ~ 5. 9.(Fri) 12:00 PM

How to: Onestop Courses(수업) Course Registration & Confirmation(수강신청및확인) Course Registration(수강신청) Summer/Winter Semester Wish List Registration(계절수업희망과목담기)

   Wish List Registration’ is available for students who are enrolled, who received approval for re-enrollment.

  Automatic Course Registration System(자동신청제)’is available to : undergraduates only (not available for graduates). This is supported from PC & Mobile devices and PNU Smart campus APP

Confirmation

& Withdrawal of Automatic Registration Course (Students)

 

2025. May. 12.(Mon) 9:00 ~ 18:00

The period students  can confirm  the  result of ‘automatic registration’ and make withdrawal if necessary

Course Information Edition (Dpt./Inst.)

2025. May. 13.(Tue) 9:00 ~ 18:00

The period which department offices edit the course information (maximum, students per classes, classroom, etc.) based on the result of automatic course registration.

Course

Registration

2025. May. 14.(Wed) 08:00 ~ May. 16.(Fri) 17:00

  Courses registered may be cancelled. The information will be updated on PNU web site notice board. Check the information during the course add&drop period.

  Notice of 1st cancelled courses : 2025. May. 23.(Fri) (on notice board of PNU web site)

Credits available : Combining summer and Step Forward Classes, the total credits should not exceed 6 credits

How to : Onestop Courses(수업) Course Registration & Confirmation(수강신청및확인) Course Registration(수강신청) Summer/Winter semester course registration(계절수업수강신청) [수강신청 바로가기]

Applying for Waiting Numbering

System

(Only applicable for course registration)

2025. May. 14.(Wed) 10:00 ~ May. 16.(Fri) 17:00

How to : Onestop Courses(수업) Course Registration & Confirmation(수강신청및확인) Course Registration(수강신청) Summer/Winter semester course registration(계절수업수강신청) [수강신청 바로가기]

Waiting Numbering Courses : (Undergrad.) within 2 courses

  When excess on credit limit or duplication in the timetable happens, ‘swap-course’ should be set.

Course

Add & Drop

1st : 2025. May. 26.(Mon) 10:00 ~ May. 27.(Tue) 17:00

  Notice of 2nd (Final) cancelled course : 2025. Jun. 2.(Mon) (PNU Website notice board)

2nd(Final) : 2025. Jun. 4.(Wed) 10:00 ~ 6. 5.(Thu) 17:00

Unlike regular semester, all students can register or add&drop the course during the Summer Semester Step Forward Classes 2nd (final) add&drop period

How to : Onestop Courses(수업) Course Registration & Confirmation(수강신청및확인) Course Registration(수강신청) Summer/Winter semester course registration(계절수업수강신청)

Tuition Fee

Payment

2025. Jun. 12.(Thu) 10:00 ~ Jun. 16.(Mon) 17:00

  (Additional) 2025. Jun. 17.(Tue) 10:00 ~ 17:00

Payment Method: Transfer the fee using  the virtual account on the bill or pay by visiting the banks.

Step Forward Classes bill and Summer Semester payment bill should separately printed and paid

Bill Print out : Onestop 등록 고지서출력안내 고지서 [고지서 바로가기]

Course

Withdrawal

Summer

Semester

2025. Jun. 20.(Fri) 9:00 ~ 2025. Jul. 8.(Tue) 18:00

The amount of tuition refund varies depending on the date of the course withdrawal

Step

 

Forward Classes

 

2025. Jul. 18.(Fri) 9:00 ~ 2025. Aug. 1.(Fri) 18:00

The amount of tuition refund varies depending on the date of the course withdrawal

Students must personally withdraw courses on Onestop

How to : Onestop Courses(수업) Course Withdrawal(수강취소) Summer/Winter Semester Registration (계절수업) [수강취소 바로가기]

Grade

Confirmation

& Edit Period

Summer

Semester

2025. Jul. 24.(Thu) 9:00 ~ Jul. 28.(Mon) 18:00

Step Forward Classes

2025. Aug. 20.(Wed) 9:00 ~ Aug. 22.(Fri) 18:00

How to : Onestop Grade(성적) Grade Confirmation(성적 ) This semester΄s grade(금학기 성적 조회)

Grade

Finalizations

Summer

Semester

2025. Jul. 30.(Wed) tentative

Step

Forward Classes

2025. Aug. 26.(Tue) tentative

4

 

Main Schedule

 

 

 

5

 

Tuition Fee Payment & Refund

 

󰊱 Tuition Amount(determined based on enrolled courses)

 

Division

Tuition Amount by Courses

Undergraduates

- Theory Subject : KRW 29,000 per credit

    Required General Education : KRW 58,000 per courses

- Experiment field training performance courses/ theory courses that cover experiment field training performance together : KRW 31,500 per credit

 

󰊲 Tuition Payment

Available Banks : NH Bank/ Busan Bank

Payment Method : Make a payment by visiting banks OR make transfer to the virtual account given to individuals

Available : ATM, Internet banking, Mobile banking, Tele-banking(Not available for Busan bank).

When using ‘virtual account,’ account holder’s name will be the student’s.

 

 

NOTES

   - Separate payment not available

      Ex) Payment for one course when registered for 2 courses (X) / Payment for all courses registered (O)

   - When the total tuition amount is “KRW 0”, the registration will be automatically confirmed so please be careful with the course registration

     When the total tuition amount is KRW 0  and When there are two or more courses, including those with KRW 0 tuition fees (resulting in payment), regardless of whether the total tuition amount is paid or not, courses with KRW 0 tuition fees will be automatically registered.

   - If one registers for both summer course and StepForward Classes, one needs to print out the separate bill and make the payment.

   - During the additional payment period(cash only), NH bank is the only available bank. Tuition bill must be newly printed during this period.

The course registration record will be deleted for the students who do not pay tuition fee during additional registration period.

󰊳 Course Withdrawal & Tuition Fee Refund

Course withdrawal can be applied to some or all of the registered courses

The amount of refund according to the course withdrawal date

 

Division

Period

Refund Amount

Before the semester starts

΄25. Jul. 18.(Fri) ~ Jul. 21.(Mon)

Total amount

Before 1/3 mark of school days

΄25. Jul. 22.(Tue) ~ Jul. 29.(Tue)

2/3 of the

total amount

After 1/3 mark of school days ~ before 1/2 mark of school days

΄25. Jul. 30.(Wed) ~ Aug. 1.(Fri)

1/2 of the

total amount

After 1/2 mark of school days

Course Withdrawal not available

Not available

 

 

 

6

 

Grading

 

Grading regulation is same with the regular semesters’

Credits obtained through Step Forward Classes will not be included in the regular academic semesters (1st and 2nd semesters), but will instead be recorded under a separate semester titled "Summer/Winter Step Forward Classes“.

Transcripts that include grades from seasonal (summer/winter) courses can only be issued after the official grade confirmation date. Please make sure to check the key academic dates in advance to avoid any confusion when enrolling in courses.

Please refer to Onestop for more information for grading system : ‘Onestop Grades(성적) Grading system(성적관리기준) Information for grading system(성적관리기준안내)’

 

 

 

 

첨부파일