fnctId=thesis,fnctNo=77
심리적 거리감과 스토리텔링 메시지 소구유형에 따른 설득 효과: 해석수준이론을 중심으로
- 링크
- 작성자
- M&C
- 저자
- 정은지, 박재진
- 발행사항
- 한국광고홍보학보 제24권 제2호
- 발행일
- 2022. 04.
- 국문초록
- 이 연구는 정치광고와 관련한 개별 연구들을 년 도별 연구 추이, 연구 목적, 연구 방법, 연구 대상, 연구 주제, 주요 이론 및 변인 등의 분류 체계를 통해 지금까지의 연구동향을 파악해 보고 향후 진행 되어야할 연구방향을 제시해 보는데 목적이 있다. 1987년부터 2021년까지 국내 학술지에 게재된 총 153편의 정치광고 관련 연구에 대한 메타분석을 실시한 결과, 유권자의 특성을 다룬 효과연구가 가장 많았으며, 다음으로는 메시지 특성에 관한 연구였다. 양적연구가 주를 이루고 있었으며, 이론에 입각한 연구보다는 탐색적 연구가 다수를 이루고 있었다. 약 15편의 연구만이 이론에 기초한 연구를 하였으며, 적용된 이론도 11개 정도였다. 설문, 실험 연구 등에 참여한 대상자는 주로 편의적 표본인 학생들이었다. 외국의 연구 동향과 비교 분석하는 등의 향후 연구 방향 등에 관해서도 논의되었다.
- 영문초록
- The purpose of this study is to identify research trends so far and to present future research directions through classification units such as research trends, research purposes, research methods, research subjects, major theories and variables. From 1987 to the present, meta-analysis was conducted on a total of 153 studies related to political advertising published in various fields of study including communication. Most of the studies were on the characteristics of voters, followed by studies on message characteristics. Quantitative research was dominated, and exploratory research was more common than theoretical research. Only about 15 studies were conducted based on theory, and less than 11 theories were applied. The subjects who participated in surveys and experimental studies were mainly students who were convenient samples. Research trends related to political advertising and future research directions were discussed.
- 일반텍스트
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