fnctId=thesis,fnctNo=277
앙트러프러너십 교육을 위한 개념적 모형 개발
- 링크
- 10.55152/KERJ.44.3.221
- 작성자
- 강수현
- 저자
- 이상범, 박수홍, 이정미
- 발행사항
- 한국교육논총, 44(3), 221-257p
- 발행일
- 20231231
- 국문초록
- 본 연구는 초·중·고 학교현장에 적용할 수 있는 앙트러프러너십 교육을 위한 개념적 모형을 개발하는 것이다. 이를 위해 개발연구 방법론을 채택하고 요구조사, 문헌 및 사례분석 결과를 바탕으로 앙트러프러너십의 핵심가치를 ‘창조, 실천, 통찰, 성찰’로 도출하였으며 핵심가치 및 기본원리를 반영하여 앙트러프러너십 교육을 위한 개념적 모형 초안을 개발하였다. 앙트러프러너십 전문가와 학교현장 교사를 대상으로 1, 2차 두 차례에 걸쳐 전문가 검토를 실시하였으며 전문가 검토 과정에서 삼각검증법, 구성원검토, CVI(Content Validity Index)와 IRA(Inter-Rater Agreement) 값을 도출하여 타당도를 확보하였다. 전문가들의 검토의견을 수렴하여 개념적 모형을 최종 수정·보완한 후 앙트러프러너십 교육을 위한 개념적 모형 최종안을 제시하였다. 본 연구를 통해 학교현장에서 앙트러프러너십 교육을 운영하고자 하는 교사들에게 앙트러프러너십에 대한 개념 이해와 수업설계에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
- 영문초록
- This study develops a conceptual model of entrepreneurship education that can be applied to elementary, middle, and high school settings. To this end, we adopted a development research methodology. We derived the core values ??of entrepreneurship as “creation, practice, insight, and reflection” based on the results of demand surveys, literature, and case analysis and reflected on the core values ??and basic principles of creating entrepreneurship. A conceptual model for ten education was developed. An expert review was conducted twice, first and second, targeting entrepreneurship experts and school teachers, and revisions, supplements, and improvements were added by collecting the review opinions of experts. At the same time, to ensure validity during the expert review process, it was verified using triangular verification, member checking, and deriving Content Validity Index and Inter-Rater Agreement values. Finally, a final conceptual model of entrepreneurship education was presented. This study is expected to help teachers who wish to provide entrepreneurship education in school settings understand the concepts of entrepreneurship and design lessons.
- 일반텍스트
- BK 참여인원: 박수홍(교수)
- 첨부파일