fnctId=thesis,fnctNo=277
여대생의 커리어앵커 진단 챗봇에 대한 사용성 평가 연구
- 링크
- 10.33645 /cnc.2023.12.45.12.1561
- 작성자
- 강수현
- 저자
- 남보람, 박수홍, 김유리
- 발행사항
- 문화와융합, 45(12), 1561-1572p
- 발행일
- 20231231
- 국문초록
- 본 연구는 여대생을 대상으로 한 커리어앵커 진단 챗봇의 프로토타입을 만들고 사용성을 평가하는 것을 목표로 한다. 여대생들의 커리어 개발 요구와 대학의 지원 상황을 분석하였으며, 기존 경력개발 챗봇(Career Development Supporting Chatbot, 배진호, 2019)의 분석과 여대생들의 요구조사를 바탕으로 커리어앵커 진단 챗봇을 개발하였다. 여대생 대상 챗봇은 연구목적 소개가 추가되었고, 적합하지 않은 인터뷰 부분은 삭제하였다. 여대생 특성에 맞게 챗봇 디자인과 용어 등을 수정하였다. 사용성 평가는 수행관찰(Think-aloud)과 인터뷰를 사용하였다. 인터뷰는 기능과 내용 측면으로 나누어 진행하였으며, 각각 Nielsen의 사용성 평가원칙 5가지에 근거하여 재구성한 질문을 사용하고, 내용적 측면의 인터뷰에서는 여대생들에게 도움이 되었는지를 알 수 있는 질문을 사용한 인터뷰를 진행하였다. 이를 통해챗봇의 장점과 개선점을 찾아내고, 최종 개선안을 제시하였다.
- 영문초록
- It aims to create a prototype of a career anchor diagnostic chatbot for female college students and evaluate its usability. Career anchor diagnostic chatbots were developed based on the analysis of existing Career Development Supporting Chatbot (Bae Jin-ho, 2019) and the needs of female college students. Introduction to research purposes was added to the chatbot for female college students, and inappropriate interview parts were deleted. The chatbot design and terms were modified to suit the characteristics of female college students.onclusion: Usability evaluation used Think-aloud and interviews. The interview was divided into function and content aspects, each using a question reconstructed based on Nielsen's five usability evaluation principles, and an interview was conducted using a question that showed whether it was helpful to female college students in the content aspect. Through this, the strengths and improvements of the chatbot were found, and the final improvement plan was suggested.
- 일반텍스트
- BK 참여인원: 박수홍(교수), 김유리
- 첨부파일