fnctId=thesis,fnctNo=332
인구소멸시대 다문화 사회인식에 관한 연구 : 쿰다인문학을 활용한 시민의 다문화 역량 강화 방안을 중심으로
- 작성자
- 김하은
- 저자
- 김치완, 조은희, 강진규, 김준표
- 발행사항
- 제주대학교
- 발행일
- 2023.04.
- 저널명
- 경제·인문사회연구회
- 국문초록
- 본 연구는 인구소멸시대 쿰다인문학을 활용한 시민의 다문화역량 강화 방안을 제시함으로써 정부 의 국정 과제인 다문화 사회인식 제고와 함께 장기적으로는 인구의 사회적 증감을 위한 다문화 교육 모델 개발과 이를 법제화 할 수 있는 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다.
본 연구의 주요 내용은 다음과 같다. 제2장에서는 본 연구팀의 연구 목표를 밝히고 그러한 연구 목표를 설정하게 된 배경 등을 선행연구, 교육부의 다문화 교육 대책, 그리고 다양한 다문화 교육 담론에 대한 비판적 검토 등을 통해 제시하였다. 그 결과 국내 다문화 교육은 다문화 학생을 대상으로 학교 중심으로 진행되고 있음을 확인하였다. 뿐만 아니라 다문화 학생을 대상으로 한 다문화 교육에 비해 양적· 질적 면에서 열세를 면치 못한 성인 대상 다문화 교육은 이주자들을 한국사회에 적응하도록 하는 동화주의 교육에 지중한 나머지 이주민과 정주민 모두에서 자기소외와 상대적 박탈감 등 부정적 인식을 심화시키고 있다. 이 문제를 극복하는 방안으로 본 연구팀은 이주자와 정주자가 소외되거나 배제되지 않고 상호소통하는 시민 다문화 교육 방안인 ‘쿰다인문학’을 제시하였다.
제3장의 주요 내용은 연구 과정에 대한 구체적인 기술이다. 연구 과정은 크게 문헌조사군과 전문가 그룹의 면접 조사 방법군으로 진행되었다. 문헌조사군은 선행 연구 및 다문화 교육, 인구 소멸 등과 관련한 문헌 조사와 분석, 그리고 이것에 대한 통계적 검증 방법으로써 텍스트마니잉을 활용하였다. 전문가 그룹의 면접 조사 방법을 통해 문헌조사의 미비점을 보완하였고, 성인 대상의 구체적인 다문화 교육 프로그램을 제시했다.
제4장에서는 문헌조사와 이를 통계적으로 검증한 텍스트마이닝의 결과와 면접 조사의 구체적인 내용을 제시하였다. 이들 조사를 통해 기존의 다문화 교육의 장단점을 파악할 수 있었고, 본 연구팀이 제안한 이주자와 정주자가 소외되거나 배제되지 않고 상호소통하는 성인 대상 다문화 교육 프로그램의 중요성을 확인할 수 있었다. 덧붙여 본 연구의 핵심이라 할 수 있는 성인 대상 다문화 교육과 쿰다인문학의 적용 방안, 그리고 이를 제도적으로 뒷받침할 수 있는 법 제도적 개선 방안을 제시하였다.
제5장은 정책제언으로서 결론 부분에 해당한다. 인구소멸을 완화할 수 있는 가족제도 개선 방안, 합계출산율의 저하에 따른 인구의 자연적 증가의 역전 현상을 막기 위한 이주민 정책 제언, 이주민과 정주민의 함께 하는 성인 다문화 교육 프로그램 등이 제시되어 있다.
핵심어_ 인구소멸, 다문화교육, 쿰다인문학, 인구의 사회적 증가, 이민정책, 성인 다문화 교육
- 영문초록
- The purpose of this study is to present wayss to strengthen citizens' multicultural capabilities using Cumda Humanities in the era of population extinction, to raise awareness of multicultural society, a national task of the government, and to develop and legislate multicultural education models for social growth in the long-term perspective.
The main contents of this study are as follows. Chapter 2 revealed the research goals of this research team and presented the background of setting such research goals through prior re- search, multicultural education measures by the Ministry of Education, and critical reviews of various multicultural education discourses. As a result, it was confirmed that domestic multi-cultural education is being conducted centered on schools. In addition, multicultural education for adults, which has been inferior in quantity and quality compared to multicultural education in school, is deepening negative perceptions such as self-isolation and relative deprivation in both migrants and residents. As a way to overcome this problem, the research team proposed "Cumda Humanities", a multicultural education plan for citizens in which migrants and settlers communicate with each other without being alienated or excluded.
The main content of Chapter 3 is the specific description of the research process. The research process was largely conducted in the literature survey group and the interview survey by the expert group. The literature survey group used text management as a statistical verification method for literature research and analysis related to prior research, multicultural education, population disappearance, etc. Through the interview survey method, the deficiencies of the lit-erature survey were supplemented, and specific multicultural education programs for adults were presented.
Chpater 4 has shown the text mining method statistically verifying the literature survey, the interview survey, and the legal and institutional improvement measures. Through these surveys, we were able to identify the advantages and disadvantages of existing multicultural education, and the importance of multicultural education programs for adults where migrants and residents communicate without being alienated or excluded. In addition, we had proposed the application of CUMDA Humanities which can be said to be the core of this study and the legal basis which will be established for multicultural education for adults.
Chapter 5 is a policy proposal that corresponds to the conclusion. Ways to improve the family system to alleviate population extinction, suggestions for migrant policies to prevent the reversal of natural population growth due to a drop in the total fertility rate, and adult multicultural educa-tion programs for migrants and residents are proposed.
Keywords_ population extinction, multicultural education, Cumda Humanities, social growth of population, immigration policy, adult multicultural education
- 일반텍스트
- 첨부파일